Instructie bij RV de Kogge

Aanmelden voor drie proeflessen:

bij Bart de Groot: instructie@rvdekogge.nl

Instructie wordt gegeven op:

Maandag van 11 tot 12:30 uur

Donderdag van 19:30 tot 21 uur (tussen begin april en half oktober)

Zaterdag van 8:30 tot 10 uur

Zondag van 11 tot 12:30 uur

Aanmelden voor de diverse instructiemomenten gaat via onze MySportsplanner.

Beginnerscursus roeien en sturen in een C2 (bevoegdheid Ploeg 1)

Tijdens deze cursus leer je de beginselen van het roeien en sturen. Er wordt gebruik gemaakt van diverse boottypes waardoor je verschillende aspecten van de techniek onder de knie krijgt. De cursus wordt gegeven op vier momenten. Het fijnst is het als je twee keer in de week komt.

Je begint altijd met drie proeflessen, die onderdeel zijn van de beginnerscursus. Hierna besluit je om wel of geen lid te worden. De beginnerscursus wordt afgesloten met een examen in een C2.

Na het examen mag je deelnemen aan roeiactiviteiten van de vereniging. Tijdens de vrije roeimomenten roei je in een C2.

Van alle leden wordt verwacht dat zij minstens één vervolgcursus met succes afronden, bij voorkeur Ploeg 2.

Vervolgcursus roeien en sturen in een C4 (bevoegdheid Ploeg 2)

Heb je de beginnerscursus met succes afgerond, dan ga je door voor ploegroeien en sturen in de C3 en C4. Doordat er meer roeiers in zitten dan in een C2, gaat alles wat sneller en is het volgen van de slag lastiger. Deze boten zijn langer dan een C2, waardoor ook het sturen lastiger is. Je leert dat tijdens deze vervolgcursus.

Deze vervolgcursus wordt afgesloten met een examen in een C4.

Je kunt nu volwaardig instromen in het inlooproeien. De instructeur zal je wegwijs maken en zorgen dat je de naam van de coördinator krijgt. Je mag je inschrijven voor toertochten die bij andere verenigingen worden verroeid.

Vervolgcursus roeien in een C1 (bevoegdheid C1)

Je kunt meteen na de beginnerscursus les nemen in een C1 en hier examen in doen. Het verschil met de andere C-boten is dat je in een C1 zelf moet sturen.

Deze lessen worden afgesloten met een examen in de C1. Je mag met deze bevoegdheid ook roeien in een ongestuurde C2.

Gevorderdencursus Roeien in een skiff (bevoegdheid skiff)

Van de C1 is het een kleine stap naar de skiff, een smalle boot voor één persoon.

Gevorderdencursus roeien en sturen in een gladde vier (bevoegdheid Ploeg 3)

Met de bevoegdheid Ploeg 2 mag je op proef meeroeien in de gladde vier tot je gewend bent aan het gevoel van een gladde (= smalle) boot. Van de ervaren roeiers leer je de boot te sturen en op de wal te verplaatsen. Daarna krijg je de bevoegdheid Ploeg 3.

Heb je de skiff-bevoegdheid, dan mag je altijd meeroeien in de gladde vier.

Je mag meedoen aan trainingen bij onze vereniging en aan wedstrijden bij onze en andere verenigingen.

Nieuwe leden die al kunnen roeien

Diegenen die al kunnen roeien wordt gevraagd een keer voor te roeien om te bepalen welke bevoegdheid ze krijgen en in welke boten zij zelfstandig mogen roeien. Zij kunnen ook les nemen om een extra bevoegdheid te halen b.v. om te sturen of in een C1 of skiff te mogen roeien. Mail voor informatie en/of een afspraak naar Mirjam Breeuwer: roeien@rvdekogge.nl